keskiviikko 25. maaliskuuta 2020

Maslowin tarvehierarkian viides taso

Maslowin tarvehierarkia on psykologinen teoria, jonka esitti yhdysvaltalainen psykologi Abraham Maslow. Ihmisellä on perustarpeita, jotka pitää tyydyttää riittävissä määrin, ennen kuin voi alkaa etsiä tyydytystä korkeimmille tarpeille. Tarpeita on viisi ja ne ovat:
  1. Physiological needs (fyysiset tarpeet)
  2. Safety needs (turvallisuuden tarve)
  3. Love and belonging (rakkauden ja läheisyyden tarve)
  4. Esteem (arvostuksen tarve)
  5. Self-actualization (itsensä toteuttamisen tarpeet)
Ensimmäisessä tarpeessa ihminen tarvitsee fyysisiä tarpeita henkiin jäämisen kannalta, esimerkiksi ruokaa, vettä, lepoa ja happea.
Kun ensimmäinen tarve on saavutettu, toisena tarpeena tulevat turvallisuuden tarpeet, esimerkiksi suojaa, rahaa ja resursseja.
Täytettyään toisen tarpeen, voi toteuttaa kolmatta tarvetta eli rakkauden ja läheisyyden tarvetta. Ihminen pyrkii olemaan lähellä perhettä ja ystäviä sekä liittyä seuraan tai porukkaan.
Kolmannen tarpeen jälkeen päästään neljänteen tarpeeseen eli arvostuksen tarpeeseen. Ihmisen tulisi arvostaa itseään ja saada arvostusta muilta.
Viidennessä ja viimeisessä vaiheessa voi toteuttaa itseään, olla luova, rentoutua, hyväksyä faktoja, antaa takaisin ja tehdä mitä ikinä haluatkaan.

Tässä postauksessa keskitymme tarpeiden viidenteen tasoon. Lähdetään käymään tarpeita läpi kuvien avulla.

1. Be creative (ole luova)


arteza art supplies ad be creative ole luova
Be creative (ole luova). Kuva arteza.com

Pääset käyttämään luovuuttasi. Jos olet viisas, opeta muita. Jos nautit fantasiasta, kirjoita. Jos olet lahjakas taiteissa, piirrä, maalaa ja askartele. Tässä mainoksessa mainostetaan kyniä, joilla varmasti pääset toteuttamaan luovuuttasi. Mainoksen aihe (luovuus) on helppo tunnistaa kuvasta.

2. Relax (rentoudu)


k-market glögi joulutunnelma relax rentoudu
Relax (rentoudu). Kuva k-ruoka.fi

Kun olet saavuttanut muut tarpeesi, on sinulla nyt aikaa rentoutua. Kuvan voi yhdistää jouluun ja sen rauhalliseen tunnelmaan ja mielestäni mainoksessa käy se hyvin ilmi varsinkin, kun lukee sanat "lämpöä päivään glögistä". Tulee ainakin itselle lämmin fiilis siitä.

3. Accept facts for what they are (hyväksy faktat sellaisina kuin ne ovat)


maybelline new york fit me foundation don't mask me accept facts for what they are hyväksy faktat sellaisina kuin ne ovat
Accept facts for what they are (hyväksy faktat sellaisina kuin ne ovat). Kuva maybelline.com

Sinun tulee hyväksyä muut sekä itsesi. Et voi muuttaa faktoja, sinun tulee oppia elämään niiden kanssa. Mainoksessa mainostetaan meikkivoidetta, jolla luulisi juuri peittävän omia epäkohtiaan mutta kun tarkemmin lukee, kuvaan on liitetty lause "don't mask me" (älä peitä minua) josta saa sellaisen kuvan, että meikkivoide jättää luonnollisen jäljen. Sinun ei siis tarvitse peittää itseäsi kokonaan ollaksesi riittävä. Vaikka mainoksessa on kyse meikkivoiteesta, sopii se silti mielestäni itsensä hyväksymiseen.

4. Give back (anna takaisin)


Give back (anna takaisin). Kuva unicef.org

Kun olet saanut kaiken tarvittavan, on sinun aikasi antaa takaisin hyvää. Vapaaehtoistyö on oiva tapa tehdä hyvää muille ihmisille. Mainoksessa kehotetaan lahjoittamaan vähävaraisiin maihin. Mainos kannustaa sinua tekemään hyvää muille.

5. Do whatever you want (tee mitä vain haluat)


adidas impossible is nothing do whatever you want tee mitä vain haluat
Do whatever you want (tee mitä vain haluat). Kuva adidas.com

Kun pääset toteuttamaan itseäsi, ota siitä kaikki irti. Tee asioita, joita olet aina halunnut tehdä ja kokeilla. Mainos kertoo sinulle, että mikään ei ole mahdotonta. Siitä saa sellaisen kuvan että pystyt tekemään mitä vain ja siinä on myös hyvin kannustava sanoma.


Jos haluat lisää tietoa muistakin Maslowin tarvehierarkian tasoista, kannattaa katsoa linkeissä olevat erinomaiset lähteet.

Englanninkielinen youtube video: Maslow's Hierarchy of Needs

Suomenkielinen wikipideasivu: Maslow'n tarvehierarkia

Tässä postauksessa en nyt käy alempia tasoja läpi, voit linkeistä löytää lisää tietoa jos jäi kiinnostamaan. Kiitos postauksen katselusta!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti